Ανανεώσεις στο Blog


Αυτός εδώ ο χώρος φτιάχτηκε με πολύ διάθεση, μεράκι και αγάπη για τη μουσική, για όλους εσάς που θέλετε να την εξερευνήσετε, να ανακαλύψετε τις ομορφιές της και να την αγαπήσετε! Τα Μουσικά Καμώματα θέλουν να διδάξουν χωρίς να κουράσουν και να μεταφέρουν γνώση μέσα από παιχνίδια και οπτικοακουστικό υλικό. Έτσι ακριβώς όπως θα έπρεπε να μεταφέρεται η γνώση για να μην γίνεται ανιαρή και δυσάρεστη.

Τον χαρίζω πρώτα απ' όλα σε όλους μου τους μαθητές για τους οποίους ελπίζω να φανεί χώρος χρήσιμος και βοηθητικός και μετά σε όλους τους υπόλοιπους που θα θελήσουν να ταξιδέψουν σε αυτόν έχοντας ως όπλα τους ήχους και τη φαντασία...Καλή Εξερεύνηση...

Ευφροσύνη Π.


Ενημερώσεις:
Προστέθηκαν άρθρα με βίντεο και πληροφορίες για συνθέτες και είδη μουσικής! (Ψάξτε το Οπτικοακουστικό υλικό και την Ιστορία της μουσικής)
Προστέθηκε το Παρεστιγμένο και το Τρίηχο, καθώς και ένα βίντεο στις Νότες στο Πεντάγραμμο!


Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Ο ήχος και τα μουσικά όργανα των Αρχαίων Ελλήνων (Video)



Στην παρακάτω δημοσίευση θα βρείτε δύο επεισόδια της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης που αφορούν στα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες καθώς και πληροφορίες για τη μουσική τους. 

Μέρος 1ο: 


Μέρος 2ο:

Η εξέλιξη της μουσικής σε Ευρώπη/Ασία/Αφρική/Αμερική (Videos)



Στην παρακάτω δημοσίευση θα βρείτε πληροφορίες και σύντομα βίντεο από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση  για την ιστορία και την εξέλιξη της μουσικής στον κόσμο.





Πληροφορίες για τρεις μεγάλους μουσικοσυνθέτες (Mozart, Beethoven, Chopin)


Στην παρακάτω δημοσίευση θα βρείτε 3 ιστοσελίδες από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση με πληροφορίες και βίντεο για τρεις μεγάλους μουσικοσυνθέτες. Τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, τον Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν και τον Φρέντερικ Σοπέν


W.A. Mozart:




L. Van Beethoven:


F. Chopin:

Λίστες με τις διαφορετικές χρονικές περιόδους της Δυτικής Κλασικής Μουσικής


Λίστες Youtube της Δυτικής Κλασικής Μουσικής με χρονολογική σειρά:


Μεσαίωνας 470-1400 μ.Χ :



Αναγέννηση 1400-1600 μ.Χ. :



Μπαρόκ 1600-1760 μ.Χ. :



Κλασικισμός 1730-1820 μ.Χ :



Ρομαντισμός 1815-1910 μ.Χ :



Μουσική του 20ου αιώνα/Σύγχρονη Κλασική Μουσική:

Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016

Το Παρεστιγμένο

    

   Παρατηρείστε προσεκτικά την παρακάτω εικόνα και προσέξτε εάν βλέπετε κάποιο σύμβολο το οποίο δεν έχετε ξαναδεί:


Βλέπουμε τέταρτα, μισά και παύσεις τετάρτου. Υπάρχει όμως ένα σύμβολο το οποίο συναντάμε για πρώτη φορά. Μία τελεία. Αυτή η τελεία ονομάζεται παρεστιγμένο και ο ρόλος της είναι να αυξάνει τη διάρκεια της ρυθμικής αξίας στην οποία την τοποθετούμε. 




   Αυξάνει την αξία της ρυθμικής αξίας, αλλά πόσο; Και πώς θα μπορούμε να θυμόμαστε πόσο παραπάνω θα κρατάει μια νότα όταν αυτή γίνεται παρεστιγμένη; 

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Το Τρίηχο

      Όπως έχουμε ήδη μάθει και διαπιστώσει, οι ρυθμικές αξίες που ξέρουμε μέχρι τώρα (Ρυθμικές Αξίες ) έχουν διάρκεια 4, 2, 1, 0.5 ή 0.25. Υπάρχουν και μικρότερες ρυθμικές αξίες τις οποίες δε χρειάζεται προς το παρόν να γνωρίζουμε. Κατά την εξέλιξη της μουσικής, όμως, προσπάθησαν να δημιουργήσουν καινούργιους ρυθμικούς συνδυασμούς. Ένας από αυτούς είναι το Τρίηχο. Το τρίηχο (όπως λέει και η λέξη) είναι μια ρυθμική αξία που αποτελείται από 3 νότες ίδιας χρονικής αξίας, συνήθως ενωμένες με μία καμπύλη ή μία γραμμή και τον αριθμό 3 σημειωμένο. Πολλές φορές γράφουμε μόνο τον αριθμό 3 και δεν βάζουμε γραμμή ή καμπύλη. Υπάρχουν διάφορες μορφές τρίηχου, αυτά με τα οποία θα ασχοληθούμε, όμως, είναι τα τρίηχα ογδόων και τα τρίηχα τετάρτων. Παρακάτω βλέπουμε τρίηχα τετάρτων και ογδόων γραμμένα με διαφορετικούς τρόπους: 










Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2016

Το Μουσικό Μέτρο

   Κάθε κομμάτι μουσικής είναι χωρισμένο σε μικρά μέρη που ξεχωρίζουν μεταξύ τους με μια μικρή κάθετη γραμμή. Έτσι, σχηματίζονται μικρά μουσικά κουτάκια πάνω στο πεντάγραμμο. Κάθε μικρό μουσικό κουτάκι ονομάζεται "μέτρο" και εκεί τοποθετούμε τις ρυθμικές αξίες με διαφορετικούς συνδυασμούς. Μπορούμε να επιλέξουμε ρυθμικές αξίες που δίνουν ήχο ή ρυθμικές αξίες που δίνουν παύση (δηλαδή ησυχία). 
   Η κάθετη γραμμή ονομάζεται "διαστολή" και χωρίζει τα μέτρα. Στο τέλος της μουσικής μας για να δείξουμε ότι τελείωσε το μουσικό κομμάτι τοποθετούμε δύο διαστολές (δηλαδή δύο γραμμές). Η κάθε διαστολή έχει μήκος όσο το πεντάγραμμο, ξεκινώντας από την 1η ως την 5η γραμμή. Πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε ή να διαβάζουμε μουσική, όμως, πρέπει να ξέρουμε πόσους χρόνους θα πρέπει να μετράμε. Αυτό το επιλέγουμε εμείς (αν συνθέτουμε τη μουσική) ή μας το δίνει ο συνθέτης στην αρχή του κομματιού με δύο αριθμούς που μοιάζουν με κλάσμα. Στη μουσική ονομάζεται και αυτό μέτρο, εμείς όμως θα το λέμε "ρυθμό" για να μη μπερδευόμαστε.  Ο επάνω αριθμός είναι αυτός που καθορίζει πόσο θα πρέπει να μετράμε. 
   Μέσα σε κάθε μέτρο, δηλαδή σε κάθε κουτάκι, θα πρέπει να συμπληρώνεται ο αριθμός του ρυθμού που υπάρχει στην αρχή του μουσικού κομματιού. Ο ρυθμός του κομματιού μπαίνει πάντα ΜΕΤΑ από το Κλειδί του Σολ. Υπάρχουν πολλοί μουσικοί ρυθμοί με διαφορετικά νούμερα και μπορούμε να επιλέξουμε από αυτούς. Υπάρχουν χορευτικοί ρυθμοί, αργοί ρυθμοί, ρυθμοί παρέλασης κτλ. Καθένας από αυτούς έχει συγκεκριμένους αριθμούς που χρησιμοποιούμε και δεν βάζουμε ό,τι συνδυασμό θέλουμε! Το ήξερες ότι κάθε χορός έχει το δικό του ρυθμό; Για παράδειγμα ο χορός βαλς έχει ρυθμό 3/4. Προς το παρόν θα μάθουμε μόνο για τους ρυθμούς 4/4 και 3/4.

Δείτε το παράδειγμα: